محمد دريايى
224
دانشنامه طب اهل بيت ( ع ) ( فارسى )
درمان با مويز امام صادق عليه السّلام از امير المؤمنين عليه السّلام نقل مىكنند : « هركس صبحانه بيست و يك دانه مويز بخورد ، ( مويز قرمز خشك ) ان شاء اللّه به بيمارى دچار نشود مگر بيمارى مرگ » . امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند : « خوردن بيست و يك عدد مويز قرمز ، هر روز به صورت ناشتا جميع بيمارىها را دفع مىكند ، مگر مرگ را » . و نيز از على عليه السّلام است : هركس ناشتا بيست و يك عدد مويز قرمز بخورد ، در بدنش پديدهى ناراحتكننده و امر ناخوشايند نمىيابد . كشمش امام رضا عليه السّلام مىفرمايد : « كسى كه مىخواهد حافظهاش قوى شود ، صبحها ناشتا كشمش تناول كند » . و نيز مىفرمايد : « هركس ناشتا بيست و يك دانه كشمش قرمز ميل كند همواره سلامت خواهد بود » . كشمش براى بهبود بيمارىهايى نظير نارسايى كبد ، كمخونى ، روماتيسم مزمن ، نقرس ، كماشتهايى و امراض قلبى مفيد است و سلامتى و قدرت عمومى بدن را تضمين مىكند . پروفسور حاجبى مىنويسد : « بانوان باردار براى حفظ و رشد جنين خود به مواد غذايى طبيعى مانند كلسيم ، آهن ، فسفر و منگنز نياز دارند و كشمش به خوبى از عهدهى تأمين اين نياز برمىآيد و سلامت مادر و كودك را تضمين مىكند . علاوه بر اين براى سالخوردگان بسيار مفيد است و به آنها قدرت و انرژى مىدهد » . در يك پژوهش علمى جديد مشاهده شده است : خوردن كشمش با كاهش ميزان مرگ و مير در اثر سرطان در آمريكا ارتباط داشته است . ريموند دگستره مىنويسد : « كشمش يكى از نيروبخشترين مواد وتونيك درجه يك به شمار مىرود زيرا همهى آب موجود در انگور در كشمش به صورت قند و مواد هيدروكربنه درآمده است » . كشمش هيچيك از خواص درمانى موجود در انگور را از دست نداده است و همان